claudiainaruba.reismee.nl

Eerste twee weken!

Sorry, sorry, sorry!!! Jullie hebben lang moeten wachten op mijn nieuwe blog maar door het ‘drukke’ leven hier is het er nog niet van gekomen! De afgelopen twee weken waar zo druk met nog van alles regelen (en natuurlijk ook ontspannen aan zee en het zwembad) dat ik er nog niet eerder aan toe ben gekomen. Maar hier is dan eindelijk mijn update:

Koningsdag hier wordt een beetje hetzelfde gevierd als bij ons thuis maar dan met natuurlijk véél meer zon haha! We hebben ons goed vermaakt en ’s avonds heerlijk gegeten.

Dinsdag 28 april was het dan zover en ging om half 7 het wekkertje voor de eerste stagedag. Eerst eens wat meer informatie voor jullie over mijn stagegroep: Ik heb groep 0-1, bij ons noemen we dit een instroomklas. Ik zal het even uitleggen voor de mensen die niet (meer) bekend zijn met het basisonderwijs: ‘De kinderen die tussen 1 oktober en 31 maart 4 jaar worden kunnen vanaf de dag dat ze 4 worden instromen in groep 0. Hun kleuterperiode duurt vanaf de eerste schooldag tot de zomervakantie en daarna nog twee volle kleuterjaren in groep 1 en 2. Vanaf 1 mei worden er geen kinderen meer geplaatst in groep 0’. Als hier nog vragen over zijn, beantwoord ik deze graag!

De schooltijden zijn ook wel anders dan bij ons namelijk: om 07.15 uur aanwezig zijn op school, om 07.45 uur begint de schooldag. Om 10 uur hebben zij een kwartier pauze en daarna eten ze in de kring iets, om 11.45 uur hebben ze weer pauze en daarna eten ze aan de tafels de rest van het eten op.

Nu mijn dag invulling:

Ik heb deze dag veel geobserveerd en merkte dat er veel overeenkomsten maar zeker ook verschillen waren! Er waren duidelijk hoeken te zien, die ongeveer een zelfde opzet hebben als bij ons. Dus hier verder niet zoveel bijzonders over. Er stond ook gym op de planning, dat is natuurlijk niet zo vreemd bij kleuters maar bij ons verzorgen we de gymlessen zelf en is het vaak een spelletje spelen of een parcours uitzetten waarbij de kinderen bezig zijn met bewegingsonderdelen en daarna mogen de kinderen zelf spelen. Hier liepen we met de kinderen naar de gymzaal en kregen ze gymles van stagiaires. De gymles duurde één uur en was ook echt een gymles! Ik was verbaast over de motoriek van de kinderen, hier heb ik het dan ook over gehad met mijn mentor en zij gaf aan dat de kinderen inderdaad motorisch al sterk zijn als ze naar school komen, dit komt onder andere doordat ze hier veel buitenspelen na schooltijd. Na de gymles heb ik nog de lessen geobserveerd en om kwart over 1 waren de kinderen klaar met school. Na schooltijd heb ik nog wat zaken besproken met mijn mentor. De volgende dag was er crea dag en daar moest dus alles voor klaargezet worden. Wij gingen werken met ecoline (hier later meer over). Ook heb gevraagd of ze hier met een methode werken voor kleuters, dit doen ze inderdaad. Ze werken met kleuterplein! Ik kreeg de handleiding mee naar huis en heb me deze aan het zwembad dan ook eens rustig doorgenomen. Dit is inderdaad een methode die in Nederland ook gebruikt wordt maar toch ben ik benieuwd naar de manier van werken met de methode. ’s Avonds zijn we lekker met pap en mam gaan uiteten en hebben we een mooie zonsondergang gezien!

De woensdag was de crea dag. De kinderen van groep 0-1 en 2 waren al in groepen verdeeld en de dag was opgesplitst in twee delen, van half 9 tot kwart voor 10 en van half 11 tot kwart voor 12. In de andere twee klassen gingen de kinderen aan de slag met twee verschillende technieken met verf en bij ons met ecoline. Eén onderdeel was het belleblazen met ecoline, het tweede onderdeel was werken op een natte ondergrond met ecoline en bij het derde onderdeel werd er geblazen tegen de ecoline. Van alle drie de onderdelen heb ik foto’s gemaakt en toegevoegd aan mijn fotoalbum. Deze dag vloog om en ik heb ontzettend veel namen gehoord; van echte Hollandse namen tot echt moeilijke namen. Dit is zo gek nog niet als je bedenkt dat er op deze school kinderen zitten van alle nationaliteiten maar ze moeten wel allemaal Nederlands spreken, want wij zijn een Nederlandssprekende school.

Na schooltijd werden de spullen opgeruimd en de dag werd een beetje geëvalueerd, na de evaluatie werd de donderdag besproken en mochten we naar huis. Die middag hebben we nog lekker aan het zwembad gelegen en zijn we gaan uiteten met pap en mam.

De donderdag heb ik nog veel lessen en activiteiten geobserveerd maar tijdens het eten heb ik wel al een verhaaltje voorgelezen aan de kinderen. Verder zijn er deze dagen niet veel bijzondere dingen gebeurd. ‘s avonds hebben we nog genoten van de laatste avond met mijn ouders en zijn we een ijsje gaan eten.

De vrijdag was de dag van het verhuizen, het afscheid van pap en mam en d dag van Sail Aruba. We begonnen de dag door het krijgen van de sleutel van onze studentenkamer. Ik heb eerst even alles gepoetst voordat ik hem ben gaan inrichten. Gelukkig waren pap en mam me nog om me te helpen bij het sjouwen van die zware koffers (ja ik had 46 kilo bij me…. Oeps haha!). Nadat Nadine en ik de kamers ingericht hadden was het tijd om met pap en mam richting het vliegveld te gaan…. Mmmm beetje kriebels in mijn buik want tje.. nu moest ik het echt alleen gaan doen. We hebben na het inchecken nog even iets gedronken en toen was het tijd om door de douane te gaan, snik snik, ja daar kwam wel een traantje bij kijken.. ‘doei lieve mam en pap, we skypen snel en een HELE goede vlucht!!!! Ik hou van jullie!!’.

Na het afscheid had ik gelukkig meteen afleiding want Sail Aruba was. Dit was een evenement opgezet om het 200 jaar Koninkrijk te vieren en werd gecombineerd met de open dag van de Marine. We mochten op speedboten en verschillende schepen van de Marine, het was mooi om te zien. ’s Avonds was er een speciale en aangepaste opvoering van de musical Soldaat van oranje. Deze was mooi maar bestond vooral uit het voorlezen van gedichten. Het bijzondere was wel, en wij hebben ze gezien, dat tussen de VIPS Koning Willem Alexander en Koningin Maxima zaten.

De zaterdag en zondag waren een beetje een bijkom dag. De zondag hebben we wel nog een Catamaran tocht gedaan tijdens zonsondergang.

De maandag begon mijn eerste volle stage week. Mijn mentor bleek ziek te zijn en ze hebben hier niet zoals bij ons een vervangers pool maar hier worden de zieken opgevangen door de coördinatoren van onder- bovenbouw en er is één leerkracht die verschillende taken heeft waaronder vervangen maar zij stond deze dag al in groep zeven want ook deze juf was ziek. Het blijkt op Aruba al een luxe te zijn als je deze personen in je school hebt want op lokale scholen worden de kinderen naar huis gestuurd als de groepsleerkracht ziek is. Het kwam nu ook al een stukje op mij aan, gelukkig hadden we donderdag wel al besproken wat de plannen voor vandaag waren. Er waren werkjes die afgemaakt moesten worden en de Moederdagcadeaus moesten gemaakt worden. We hadden besloten om eerst de werkjes af te maken voordat we aan de Moederdagcadeaus begonnen want we wisten allemaal niet zo goed hoe het precies gemaakt moest worden. De dag verliep goed en de werkjes waren op het einde van de dag allemaal af! Aan het einde van de middag kreeg ik ook te horen dat mijn mentor de dag erna nog afwezig zou zijn. Ik heb toen samen met de coördinatoren gekeken naar de planning van dinsdag en hier waren geen bijzonderheden. O gezegd zo gedaan hebben we ook deze dag planning afgewerkt maar het Moederdagcadeau, daar was nog steeds niet aan begonnen. Wij hadden wel een versje uitgezocht en hebben dit de kinderen al aangeleerd. Op woensdag kwam de andere leerkracht in de klas en we hadden besproken dat zij de Moederdagcadeaus zou leiden omdat zij wist wat precies de bedoeling was omdat ze het al eens eerder gemaakt hadden, ik zou de rest van de dag uitvoeren en zo ging het ook, ik heb de ochtendkring gedaan, ze laten kiezen en twee activiteiten van Kleuterplein uitgevoerd. Na school kreeg ik te horen dat mijn mentor er de donderdag weer zou zijn, ik had de dag planning alvast bekeken en voorbereid wat nodig. De donderdag werd vooral door mij uitgevoerd omdat mijn mentor nog niet helemaal beter was maar ze was er wel telkens bij in de klas. We hebben in de tijd dat de kinderen aan het spelen waren de Moederdagcadeaus helemaal klaargemaakt en om kwart over één waren deze dan ook HELEMAAL klaar!!! Het versje konden de kinderen ook al voor een groot gedeelte opnoemen dus laat Moederdag maar komen!

Na school hebben we de werkjes van de kinderen nog opgehangen in de klas en daarna waren we klaar want voorbereidingen voor de week erna konden we nog niet doen omdat mijn kinderen deze week vrij zijn. Dit omdat zij teveel uren maken door de rest van het jaar en daarom zijn zij nu drie dagen extra vrij. Ik heb vandaag ook nog mogen genieten van mijn vrije dag, morgen en woensdag ga ik wel naar stage om allerlei taken te doen.

Nouja en uiteraard was het hier gisteren ook Moederdag en kon ik dit niet zomaar voorbij laten gaan, ik heb mam dan ook verrast door een bloemetje te laten bezorgen met een kaartje, want mam ook al zit ik aan de andere kant van de wereld, ik vergeet je niet!

Nou sorry voor mijn lange blog maar jullie zijn weer helemaal up to date. Jullie horen snel weer van mij en ik zal zorgen dat het dan een kortere blog wordt!

Ik heb een fotoalbum aangemaakt met foto’s over alle activiteiten die hierboven geschreven staan!

Liefs Claudia

Reacties

Reacties

Ingrid van Mulkom

Hallo Claudia,
Leuke eerste stage-ervaringen! Leuk om eens te gaan onderzoeken wat de invloed van de goede motoriek is op het leerproces, daar is wel wat literatuur over te vinden!
Ben ook benieuwd hoe zij Kleuterplein hanteren en wat hun visie hier over is!
Succes met alles!!
Groetjes,
Ingrid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!